Google, advertorials en gesponsorde links, het past niet helemaal in het plaatje van Beauty ‘n Spice, maar er is nog veel onduidelijkheid voor de Nederlandse blogger. Vandaar een ophelderende post. Als je niet wilt wat er allemaal achter zit, tijd tekort hebt of het je niet heel erg interesseert raad ik je aan om het begin van dit artikel te skippen, en door te gaan vanaf de heading ‘Waarom zijn advertorials een probleem?’

Wat is een advertorial?

Een advertorial, wat is dat nou eigenlijk. In het basisprincipe betekent een advertorial eigenlijk een advertentie welke vermomd is als een redactioneel stuk. Dat betekent dat je in eerste instantie niet moet kunnen zien dat het artikel wat je aan het lezen bent een advertentie is. De tekst is geschreven op de manier dat een auteur altijd schrijft. Pas bij een tweede kijk zie je bepaalde dingen en ontdek je dat het hier om een advertorial gaat. Dit is niet altijd het geval, want we kennen allemaal waarschijnlijk wel de Coca-Cola advertenties op beautyblogs. Niet echt een onderwerp waar de auteur van dat artikel normaal over schrijft toch.

En den sponsored post?
De laatste tijd zie je steeds vaker dat een artikel benoemd wordt als een sponsored post. Wat is dit dan? Heel simpel, een advertorial waarvan de naam in een ander jasje gegoten wordt.

Google en Advertorials

De laatste tijd krijgen we steeds vaker te horen dat Google het sinds kort verboden heeft om advertorials te plaatsen. Dit is eigenlijk altijd al zo geweest. Laten we eerst kijken waarom een advertorial nou zo interessant is voor een bedrijf.

SEO

De meeste van jullie zullen vast wel van het begrip SEO gehoord hebben. SEO is de afkorting van Search Engine Optimalization, oftewel het schrijven van teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Google, als belangrijkste en meestgebruikte zoekmachine werkt met meerdere algoritmes. Iedere site die op doFollow staat wordt geïndexeerd door Google. Dit gebeurt door bots en spiders. Als je wel eens in je statistieken van je blog gekeken hebt ben je deze termen vast wel eens tegen gekomen. Een spider (of webcrawler) is een bot die pagina’s indexeert voor een zoekmachine. Deze spider gaat alle pagina’s van een website af. In principe begint hij bij een url, welke voor een pagina staat. Deze pagina bevat hoogstwaarschijnlijk een aantal hyperlinks naar andere pagina’s of websites. Deze hyperlinks worden door deze spider bezocht.

En dat is een van de belangrijke dingen in het algoritme van Google. Die hyperlinks. En dat is ook waar het allemaal om draait en daar wil ik nu ook op verder gaan.

Er zijn op het moment vele bedrijven die zich bezig houden met de SEO van hun bedrijf. Iedereen wil zo hoog mogelijk in Google komen, en een manier om dit voor elkaar te krijgen is veel linkjes naar je bedrijf.

Iedere keer als een spider een linkje naar jou pagina ziet slaat hij dit op. Als er veel websites naar jou pagina linken zou dit heel goed kunnen betekenen dat jij iets interessants te vertellen hebt. Jij bent dus belangrijk.

PageRank

Daar komt de zogenaamde PageRank om de hoek kijken. PageRank is de methode waarop Google pagina’s ordent naar belang. De linkjes op verschillende websites waar we het net over hadden is hier onder andere belangrijk voor. Tevens is de PageRank van de pagina waar die linkjes op staan belangrijk.

Als een invloedrijke website (dus een website met een hoge PageRank) linkt naar een pagina betekent dat waarschijnlijk dat die pagina belangrijk is, dat daar interessante info op staat. Zijn er veel linkjes naar een bepaalde website of pagina, dan zal Google dat waarschijnlijk ook herkennen als een belangrijke pagina en hem een hogere PageRank geven. Er zijn allerlei ingewikkelde formules om te berekenen wat je PageRank is, maar dat is nu even niet belangrijk.

Waarom zijn advertorials een probleem?

De vraag die bij veel bloggers ontstaat is hoe het nou eigenlijk allemaal zit, het blijft allemaal zo vaag. Waarom zijn gekochte linkjes een probleem? Waarom willen bedrijven niet dat er advertorial in mijn titel komt te staan, of zelfs niet in de post?

Het zit zo: de spiders die Google gebruikt herkent het woord Advertorial. In het begin van dit artikel legde ik uit wat advertorial betekende. Een advertentie is voor Google niet zo interessant, dus deze wordt niet geïndexeerd. En daar zit nou juist het probleem. Want bedrijven betalen natuurlijk liever niet voor iets waar ze niks aan hebben.

Als 10 (of 100) websites linken naar pagina X van bedrijf Y dan betekent dat volgens het PageRank systeem dus dat pagina X belangrijk is. Pagina X zou dus hoger in de zoekresultaten komen. Bedrijf Y wil graag dat pagina X hoog in de zoekresultaten komt, en een manier omdat voor elkaar te krijgen is dus om tientallen websites naar deze pagina te laten linken.

Hoe krijg je dat makkelijk voor elkaar? Juist, door linkjes in te kopen. En dit wil Google natuurlijk niet. Stel je voor, jij vind schoonheidssalon Y helemaal geweldig en raadt al je vrienden aan om daar heen te gaan. Hierdoor krijgt bedrijf Y waarschijnlijk nieuwe klanten. Maar als schoonheidssalon Y jou nou betaald om die reclame te maken, en jij het eigenlijk helemaal geen fijn bedrijf vind, maar het zakcentje wat je er voor krijgt wel lekker is? Dan stuur jij jou vrienden dus naar een bedrijf waar jij eigenlijk helemaal niet achter staat. Dit is een beetje wat Google dus vind van die ingekochte linkjes. De pagina waar jij in je advertorial/gesponserde post naar toe linkt is eigenlijk helemaal niet zo interessant als alle linkjes doen lijken.

Google bestraft dit door jou én het bedrijf een lagere PageRank te geven. Dat betekent dus dat jij, en het bedrijf, een stuk lager (misschien niet op pagina 1, maar op 6 of 7) in Google komt te staan. En dat is niet wat bedrijf Y voor ogen had, die wilde juist op pagina 1 komen!

Maar kan ik dan nog wel linken naar bedrijven die ik leuk vind?

Gewoon blijven linken! Google zal echt niet als jij naar bedrijf X linkt denken, oh voor die link is betaald! Het valt pas op als opeens 50 bloggers naar bedrijf X linken in een klein tijdsbestek.

Maar kan ik dan geen advertorials meer schrijven?

Dat kan wel, maar je zult dan een zogenaamde noFollow link moeten plaatsen. Zoals ik al uitlegde volgt een spider alle links op een pagina. Heeft een linkje echt er een noFollow attribuut, dan weet de spider dat deze link niet gevolgd hoeft te worden voor de PageRank bepaling.

Maar hoe zit het dan met de advertenties die in mijn sidebar staan?

Die kun je lekker laten staan. Deze advertenties zijn geen probleem voor Google, omdat het duidelijk is dat dit een advertentie is. Vaak gebruik je hiervoor Google Adds, en bedrijven kopen deze ruimte dus onder andere in bij Google, die hiervoor dus een gedeelte van het advertentiegeld krijgt.

Dit is het wel zo’n beetje. Mochten er ergens nog vragen over ontstaan of zijn, vraag ze dan in de comments, dan probeer ik deze zo duidelijk mogelijk voor jullie te beantwoorden.

15 Reacties aan “Google, advertorials en gesponsorde links”

  1. Goed artikel en ook heel fijn dat je nu een keer duidelijkheid schept. Ik was al deels achter wat het nou allemaal betekent, maar eigenlijk maakt het dus niet uit of je er nou advertorial of iets dergelijks bij zet. Het gaat erom of er nog meer sites zijn die linken. Goed om te horen!

    • Het is in Nederland volgens mij niet wettelijk verplicht voor een blogger om Advertorial bij een advertentie te zetten, maar het is wel netter tegenover je lezers!

      Edit: Hmm, ik kom gemixte dingen tegen, sommige stellen wel dat het verplicht is.

  2. Interessant artikel, ik hou me altijd veel bezig met de SEO van mijn website. Ik schrijf zo nu en dan een artikel voor een webshop of bedrijf waar ik dan een product voor krijg, maar verder maak ik bewust geen gebruik van adwords of advertenties omdat ik dat enorm storend vind en afbraak doen aan het gebruiksgemak van de bezoeker.

  3. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden eerlijk gezegd. Een advertentie in de sidebar mag wel omdat duidelijk is dat het om een advertentie gaat? Een advertorial wordt eruit gefilterd door het woord “advertorial”. Je zou zeggen dat dan ook duidelijk is dat het om een betaalde post gaat toch…? Op mij komt het over alsof Google alleen zelf mag verdienen aan advertenties.

    • Het gaat juist om de linkjes en de PageRank. Google wil “eerlijke” organische zoekresultaten. Als je bovenaan in Google wil staan kun je daarvoor een add inkopen, dan kom je bovenaan in het gele vlak terecht. Het inkopen van linkjes is niet de bedoeling, dat staat al jaren zo in de richtlijnen van Google en is dus niet iets wat ze pas net bedacht hebben.

      Het gaat Google er niet per se om dat zij inkomsten krijgen uit advertenties maar dat het eerlijk blijft, en dat niet bedrijven of pagina’s die het niet “verdienen” hoog in de zoekresultaten terecht komen door middel van simpelweg linkjes inkopen. Als we genoeg geld hebben kunnen we dan allemaal wel bovenaan komen te staan.

  4. Heldere uitleg. Ik begreep eigenlijk altijd geen zak van 😀 Maar bedoel je met een noFollow attribuut dat je een speciale ‘plugin’ gebruikt die zegt dat die link van het bedrijf niet gevolgt hoeft te worden?

    • een noFollow attribuut zul je bij WordPress in de html editor er bij moeten zetten. Blogspot heeft een vinkje die je aan kunt zetten.

      Dit is hoe een noFollow link er uit komt te zien: < a href="http://www.example.org/" rel="nofollow" >Tekst van de link< /a > (zonder de spaties tussen de < en de a etc). Dat rel=”nofollow” is wat je er bij moet zetten om een noFollow link te maken :)

  5. Super fijne uitleg, dank je! Alleen een vraagje: hoe kun je zo’n No Follow-attribuut dan in de links krijgen, mocht je een advertorial willen plaatsen? :)

    • Zie de comment hierboven! Jij gebruikt WordPress zo te zien dus je zult in de HTML editor handmatig rel=”nofollow” bij de linkjes moeten zetten.

Trackbacks/Pingbacks

  1.  De wetten omtrent het plaatsen van een advertorial - JanineSchrijft

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>